افشای جزئیات فعالیت گروههای مزدور رژیم صهیونیستی در غزه؛ گزارش الجزیره از نقش مزدوران در مناطق تحت کنترل ارتش اشغالگر
شبکه الجزیره در گزارشی جزئیات شکلگیری و گسترش گروههای مزدور رژیم صهیونیستی در نوار غزه را فاش کرد. بر اساس این گزارش، این گروهها در مناطق تحت کنترل ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت داشته و از طریق جذب افراد با وعده کار یا دریافت کمکهای انسانی، دامنه فعالیت خود را در طول جنگ گسترش دادهاند.
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) شبکه الجزیره در گزارشی اختصاصی، ابعاد مختلف شکل گیری و توسعه گروههای مزدور رژیم صهیونیستی در نوار غزه را بررسی کرده است. این گزارش که بر پایه اطلاعات، تصاویر و روایت شاهدان تهیه شده، نشان میدهد این گروهها در مناطق تحت کنترل ارتش اشغالگر در غزه فعالیت میکنند.
بر اساس این گزارش، شماری از افرادی که به این گروهها پیوستهاند، تصور میکردند از طریق آگهیهای جذب نیرو به فرصتهای شغلی یا برنامههای کمکرسانی انسانی دست خواهند یافت، اما پس از ورود، با واقعیت متفاوتی روبهرو شدند.
الجزیره به نقل از یک منبع در وزارت داخلی غزه و همچنین شهادت دو عضو سابق این گروهها گزارش داد که روند جذب نیرو از طریق فریب انجام شده است.
یکی از این افراد اظهار داشت: «تمام این ماجرا یک فریب بود» و از ناامیدی خود پس از آگاهی از واقعیتهای موجود سخن گفت.
طبق اطلاعات منتشرشده، نخستین هستههای این گروهها پس از یورش ارتش اشغالگر به شهر رفح در جنوب غزه در ماه مه ۲۰۲۴ شکل گرفت. فعالیت اولیه آنها به تصرف کامیونهای حامل کمکهای انسانی اختصاص داشت و سپس دامنه فعالیتشان گسترش یافت.
این گزارش میافزاید که در ژوئیه همان سال، گروهی وابسته به یاسر ابوشباب ظهور کرد و پس از کشته شدن وی در دسامبر ۲۰۲۵، افرادی دیگر از جمله غسان الدهینی رهبری این گروه را بر عهده گرفتند.
بر اساس این گزارش، این گروهها به تدریج در مناطق دیگری از غزه از جمله خانیونس، منطقه مرکزی، شهر غزه و شمال نوار غزه نیز فعال شدند و هر یک تحت فرماندهی افراد مختلف قرار گرفتند.
در ادامه آمده است که این گروهها اکنون در بیشتر مناطق تحت کنترل ارتش رژیم صهیونیستی در محدوده موسوم به «خط زرد» حضور دارند و در ساختمانهای غیرنظامی و مدارس مستقر شدهاند.
یکی از اعضای سابق این گروهها گفته است که تنها چند روز پس از پیوستن، احساس کرده «درون یک زندان» قرار دارد و وعدههایی که به او داده شده بود، به تدریج رنگ باخته است.
طبق شهادتهای منتشرشده، فعالیت این گروهها در چارچوب سازوکاری مرتبط با ارتش رژیم صهیونیستی و در جریان عملیاتهای میدانی در غزه انجام میشد. همچنین گزارش حاکی است که برخی از اعضا برای تسهیل ارتباطات در مأموریتها، آموزش زبان عبری دریافت کردهاند.
الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود میگوید که وظایف این گروهها از سرقت کمکهای انسانی و فعالیت در ایستهای بازرسی فراتر رفته و آنها در عملیاتهای میدانی همراه با نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی مشارکت داشتهاند.
بر اساس اطلاعات ارائهشده، این گروهها طی سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ در مجموعهای از عملیاتها مشارکت داشتهاند که شامل ترور چندین نفر در نقاط مختلف نوار غزه بوده است. از جمله این موارد میتوان به ترور داود خلف، از فرماندهان گردانهای ابوعلی مصطفی، در سپتامبر ۲۰۲۵ و همچنین محمد ابومصطفی از فرماندهان گردانهای المجاهدین در خانیونس در دوم نوامبر ۲۰۲۵ اشاره کرد.
همچنین وسیم عبدالهادی در دیرالبلح (۱۷ نوامبر ۲۰۲۵)، احمد زمزم از نیروهای دستگاه امنیت داخلی در اردوگاه المغازی (۱۴ دسامبر ۲۰۲۵) و محمود الأسطل، مدیر تحقیقات پلیس در منطقه مواصی خانیونس (۱۲ ژانویه ۲۰۲۶) از دیگر افرادی هستند که طبق این گزارش هدف عملیاتهای ترور قرار گرفتهاند.
این گزارش همچنین از نقش این گروهها در عملیاتهای ربایش خبر میدهد. از جمله موارد مطرحشده، ربوده شدن دکتر مروان الهمص، مدیر بیمارستانهای صحرایی وزارت بهداشت غزه، در ژوئن ۲۰۲۵ و کشته شدن روزنامهنگار تامر الزعانین در جریان همان عملیات است. همچنین ربایش دکتر تسنیم الهمص، دختر دکتر مروان الهمص، در اوت ۲۰۲۵ نیز در این گزارش ذکر شده است.
دو عضو سابق این گروهها در گفتوگو با الجزیره اعلام کردهاند که تلاش برای کنارهگیری یا خروج از این تشکیلات، افراد را با خطرات مستقیم و جدی مواجه میکرد.
الجزیره در پایان گزارش خود تأکید کرده است که این گروهها در طول جنگ غزه توسعه یافتهاند و همچنان در مناطق تحت کنترل ارتش رژیم صهیونیستی به فعالیت خود ادامه میدهند.
انتهای پیام/ م.ر/24
صفحات اجتماعی
اینستاگرام تلگرام توییتر آر اس اس