روزنامه الاهرام مصر بررسی کرد:
آیا تفاهمنامه ایران و آمریکا آغاز افول قدرت آمریکا است؟
روزنامه «الاهرام» مصر در یادداشتی به قلم دکتر عبدالعلیم محمد، تحلیلگر مصری، با تحلیل مفاد تفاهمنامه ۱۴ بندی میان ایران و آمریکا، این توافق را نشانهای از تغییر موازنه قدرت در منطقه دانست.
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) روزنامه «الاهرام» مصر در یادداشتی به قلم دکتر عبدالعلیم محمد، تحلیلگر مصری، با تحلیل مفاد تفاهمنامه ۱۴ بندی میان ایران و آمریکا، این توافق را نشانهای از تغییر موازنه قدرت در منطقه دانست و نوشت جنگ اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران نهتنها به اهداف خود نرسید، بلکه به تقویت جایگاه تهران، تضعیف موقعیت اسرائیل و بروز نشانههایی از کاهش نفوذ آمریکا در منطقه منجر شد.
مهمترین نکات یادداشت به این شرح است:
جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران که در ۲۸ فوریه ۲۰۲۶ آغاز شد، برخلاف اهداف واشنگتن و تلآویو پایان یافت. به جای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی، این جنگ موجب تقویت نظام، افزایش حمایت از نهادهای آن و اثبات توانایی جمهوری اسلامی در سازگاری با تحولات داخلی و منطقهای شد.
برخلاف هدف اعلامشده برای نابودی توان هستهای و موشکی ایران و قطع ارتباط تهران با متحدان منطقهای خود، ایران توان موشکی خود را حفظ کرد، مشروعیت روابطش با متحدان منطقهای به رسمیت شناخته شد و همچنین حق برخورداری از یک برنامه هستهای صلحآمیز و ادامه غنیسازی اورانیوم پس از یک دوره توقف را حفظ کرد.
مفاد تفاهمنامه ۱۴ بندی نشان میدهد ایران در این توافق دست بالا را داشته و توانسته استقلال، حاکمیت و جایگاه منطقهای خود را حفظ کند. در متن تفاهمنامه واژه «متعهد میشود» شش بار درباره تعهدات آمریکا و تنها دو بار درباره تعهدات مشترک به کار رفته است.
این تحولات با پیامدهای بحران کانال سوئز در سال ۱۹۵۶ قابل مقایسه است؛ زمانی که شکست حمله انگلیس، فرانسه و اسرائیل به مصر موجب افول قدرت استعمارگران اروپایی و تقویت جایگاه مصر شد. تفاهمنامه ایران و آمریکا نیز ممکن است نشانهای از آغاز کاهش نفوذ و قدرت آمریکا در منطقه باشد.
تفاهمنامه تنها به اختلافات دوجانبه محدود نشده، بلکه جایگاه منطقهای ایران را نیز به رسمیت شناخته است. این تفاهمنامه با توافق و برقراری آتشبس مرتبط است و نام لبنان سه بار در متن تفاهمنامه آمده است.
رژیم صهیونیستی بزرگترین بازنده این تفاهمنامه است، زیرا هیچیک از خواستههای اصلی آن، از جمله توقف کامل غنیسازی اورانیوم، محدود شدن برد موشکهای ایران و قطع ارتباط ایران با متحدان منطقهای، در متن توافق لحاظ نشده است.
این تفاهمنامه میتواند زمینهساز شکلگیری نظم منطقهای جدیدی باشد که در آن رژیم صهیونیستی دیگر بازیگر مسلط منطقه نخواهد بود.
انتهای پیام/ م.ر
صفحات اجتماعی
اینستاگرام تلگرام توییتر آر اس اس