جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
پرونده ویژه قدسنا (1)

راهبرد برگزاری رفراندوم در فلسطین؛ چرایی و چگونگی

راهبرد اصلی و جمهوری اسلامی در منطقه مقاومت اسلامی است و طرح گفتمان و راهبرد جدید باید صرفا در راستای هم افزایی و همپوشانی با آن قرار گیرد و نباید کوچکترین خللی به آن وارد کند.

خبرگزاری قدس (قدسنا) - دکتر«علیرضا عرب»* : در خصوص حل مناقشه بنیادین و طولانی مدت فلسطین چهار گفتمان و راهبرد مجزا قابل تشخیص است:

۱)گفتمان و راهبرد مقاومت اسلامی

این گفتمان و راهبرد بر آزادسازی تمامی سرزمین فلسطین از بحر (دریای مدیترانه) تا نهر (رود اردن) تاکید دارد و مبتنی بر محو کامل اسرائیل است.

حامیان آن جبهه مقاومت اسلامی در سطح منطقه به محوریت ایران است و شامل مقاومت اسلامی عراق (مرجعیت ،احزاب و گروه های اسلامی و شیعی چون حزب الدعوه، مجلس اعلاء  و نیروهای نظامی مثل حشد الشعبی)، سوریه،حزب الله لبنان،انصارالله یمن و احزاب و گروه های مقاومت اسلامی فلسطین مثل حماس و جهاد اسلامی می شود.

۲)گفتمان و راهبرد دو دولتی

این گفتمان و راهبرد بر تشکیل و همزیستی دو دولت مجزا فلسطین و اسرائیل در سرزمین های اشغالی مبتنی است.

کشور فلسطین البته با اختیارات محدود در حد خودگردانی مدنی و انتظامی در سرزمین های اشغالی ۱۹۶۷م شامل نوارغزه و کرانه باختری رود اردن به پایتختی قدس شرقی در کنار اسرائیل واقع در سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸م شکل می گیرد.

حامیان بین المللی :

سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا و عمده کشورهای جهان  و ضمنا کمیته چهار جانبه  بین المللی صلح (سازمان ملل متحد ،اتحادیه اروپا،روسیه وامریکا)  حامیان این طرح هستند.

حامیان منطقه ای:

اکثر کشورهای مسلمان و عرب منطقه مثل سعودی،مصر،ترکیه،شیوخ خلیج فارس و اردن حامیان آن هستند.

محور سازش(مصر ،سعودی،شیوخ خلیج فارس و اردن)

محور سنی - اخوانی(ترکیه،قطر ) همگی حامیان این راهبرد دو کشوری هستند.

البته در خصوص کمیت و کیفیت و طول و عرض و نحوه اجرا و عملیاتی کردن آن  و جزئیات طرح دو کشوری اختلافات عمده و اساسی میان حامیان بین المللی و منطقه ای آن وجود دارد .


۳)گفتمان و راهبرد تبعیض آمیز و نژادپرستانه یک دولتی

این گفتمان و راهبرد مبتنی بر تشکیل یک دولت با هویت کاملا یهودی به نام اسرائیل است و در این راستا اجازه تاسیس کشور مستقل فلسطینی به هیچ نحوی داده نمی شود.

فلسطینیان در چهارچوب این طرح باید هویت یهودی اسرائیل را بپذیرند و بعنوان شهروندان درجه دو و البته کاملا مطیع و سازگار و بدون هویت اسلامی و عربی خود در آن زندگی کنند.

در واقع فلسطینیان باید به مرور در جامعه صهیونیستی حل شوند و در قبال انواع تبعیضات متنوع و نژادپرستانه هیچ اعتراضی نداشته باشند و پیوسته هویت اسلامی و عربی آنان نابود گردد.

حامیان این گفتمان و راهبرد صرفا راستگرایان افراطی در جامعه ، دولت و احزاب و گروه های اسرائیلی و صهیونیستی هستند. احزاب راستگرای افراطی چون حزب لیکود،خانه یهود،حزب اسرائیل بیتنا،شاس،کولانو و...

امتداد منطقی این راهبرد و گفتمان به تبعیض و نژاد پرستی پایدار و نهادینه در سرزمین های اشغالی و اسرائیل منجر خواهد شد و هویتی کاملا ضد دمکراتیک و نژاد پرستانه به اسرائیل خواهد داد و نماد اعلا آپارتاید در قرن ۲۱م خواهد بود.

۴)گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین

این گفتمان و راهبرد مبتنی بر بازگشت آوارگان فلسطینی از سراسر جهان به فلسطین، برگزاری رفراندوم فراگیر بین ساکنان فلسطین اعم از مسلمان،دروزی،مسیحی و یهودی،تشکیل نظام سیاسی و اجتماعی منتخب اکثریت بر اساس رفراندم برگزار شده و نهایتا تعیین سرنوشت فلسطین به دست خود ساکنان آن خواهد بود.

این گفتمان و راهبرد دمکراتیک بوده و می تواند منجر به محو و تغییر هویت فعلی اسرائیل شود.

این گفتمان و راهبرد  اولین بار ۱۶ سال پیش توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بسیجیان مطرح شد و اکنون عمدتا در ایران مطرح است.

ضرورت پرداختن به گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین:

ا- مقبولیت بین المللی و حقوقی بعلت وجه دموکراتیک آن.

۲- شکست عملی گفتمان و راهبرد دو کشوری بعلت افراط گری های راستگرایان اسرائیل بطور مشخص در خصوص ادامه اشغال سرزمین های ۱۹۶۷م ، گسترش مداوم شهرک سازی ها در قدس شرقی و کرانه باختری رود اردن ، محاصره ظالمانه و همه جانبه ۱۰ ساله نوارغزه ،ادامه ساخت دیوار حائل،تجاوزات مکرر و هدفمند به ساحت مقدس مسجد الاقصی ، ادامه بازداشت فلسطینیان، وضعیت اسفناک اسیران فلسطینی، تخریب خانه فلسطینیان،تخریب مزارع و مصادره زمین های فلسطینیان و نهایتا تبعیض و نژاد پرستی روزافزون و پایدار علیه فلسطینیان.

تمامی موارد فوق سبب شده است گفتمان و راهبرد دو کشوری عملا به شکست بیانجامد.

پس  در چنین شرایطی اهمیت پرداختن به طرح برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین موضوعیت و ضرورت بیشتری پیدا می کند.


این راهبرد باید در سه سطح فلسطینی،منطقه ای و بین المللی و در ارتباط با دولت ها،نهادهای بین المللی و منطقه ای و سمن ها (سازمان های مردم نهاد) بسط و گسترش داده شود .

این گفتمان و راهبرد دمکراتیک باید تعمیق و تعریض یابد به نحوی که بتواند در کنار سایر مکانیزم ها و راهکارهای ضد صهیونیستی دیگر ، مصداق بارز هم افزایی و همپوشانی تمامی ظرفیت های بالقوه و بالفعل بین المللی و منطقه ای ،اسلامی و غیر اسلامی جهت مبارزه علیه صهیونیسم و اسرائیل گردد.

 گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم در فلسطین باید حامیان خودش را در سه سطح فلسطینی،منطقه ای و بین المللی بیابد.
این حامیان متنوع هستند و شامل دولت ها،نهادهای بین المللی مثل سازمان ملل و اتحادیه اروپا و نهادهای منطقه ای مثل اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی و نیز سازمان های مردم نهاد و ان جی او ها می باشند .

لازم به ذکر است جنبش عدم تعهد بعنوان یک نهاد بین المللی می تواند مورد مناسبی جهت طرح این گفتمان و راهبرد محسوب گردد.

علاوه بر آن باید در سطح داخلی فلسطین نیز بین گروه ها و احزاب سیاسی ،فرهیختگان و اقشار مختلف جامعه فلسطینی مطرح شده و جای خودش را باز کند.

در سطح منطقه ای هم باید حامیانی از نهادها و کشورهای اسلامی پیدا کند.

چند مسئله بنیادین در خصوص گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین:

لازم به ذکر است در خصوص این راهبرد و گفتمان باید ملاحظاتی دقیق و بنیادین را لحاظ کرد.

۱- تعیین نسبت میان مبانی اسلام (اعم از مبانی فقهی و فرهنگی) و گفتمان و راهبرد دمکراتیک برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین: نباید اصل و فرع را از یاد برد.

۲- تعیین نسبت میان گفتمان و راهبرد مقاومت اسلامی و گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم فراگیر در فلسطین: گفتمان و راهبرد اصلی و اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران همانا مقاومت اسلامی است که در جبهه مقاومت در سطح منطقه با شاخص های خاص خود متبلور شده است فلذا طرح گفتمان و راهبرد جدید باید صرفا در راستای هم افزایی و همپوشانی با آن قرار گیرد و نباید کوچکترین خللی به آن وارد کند.

۳-تعیین نسبت و بر قراری هماهنگی میان گفتمان و راهبرد برگزاری رفراندوم سراسری در فلسطین با سایر گفتمان ها و راهبردهای محدود کننده رژیم صهیونیستی جهت افزایش همه جانبه و چند وجهی فشارها بر رژیم صهیونیستی و فعال کردن تمامی ظرفیت های بالقوه و بالفعل  ضد صهیونیستی در سطح بین المللی و منطقه ای اعم از سیاسی،حقوقی،فرهنگی.

*کارشناس مسائل سیاسی
انتهای پیام/




مطالب مرتبط

کارشناس مسائل فلسطین اشغالی در گفتگو با خبرگزاری قدس؛

تهدید صهیونیست‌ها برای استفاده از بمب هسته‌ای فرصت طلایی محور مقاومت و حامیان فلسطین است
کارشناس مسائل فلسطین اشغالی در گفتگو با خبرگزاری قدس؛

تهدید صهیونیست‌ها برای استفاده از بمب هسته‌ای فرصت طلایی محور مقاومت و حامیان فلسطین است

جعفر رضوی کارشناس مسائل فلسطین اشغالی در گفتگو با قدسنا تاکید کرد که تهدید بمب هسته ای صهیونیست ها یک فرصت برای حامیان مقاومت و فلسطین است که علیه اسرائیل اقدام کنند. فرصتی است که تاحالا در احتیار ما قرار نگرفته بود.

|

آخرین تحولات ساعات گذشته فلسطین اشغالی/ پنجشنبه 20 مهر

افزایش تعداد کشته های صهیونیست به 1300 نفر/ شهادت 1203 فلسطینی در غزه و زخمی شدن 5763  نفر دیگر/ شهادت یک خبرنگار فلسطینی دیگر در جبالیا/ شهادت 28 فلسطینی در کرانه باختری از روز نخست طوفان الاقصی/ ورود وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی
آخرین تحولات ساعات گذشته فلسطین اشغالی/ پنجشنبه 20 مهر

افزایش تعداد کشته های صهیونیست به 1300 نفر/ شهادت 1203 فلسطینی در غزه و زخمی شدن 5763 نفر دیگر/ شهادت یک خبرنگار فلسطینی دیگر در جبالیا/ شهادت 28 فلسطینی در کرانه باختری از روز نخست طوفان الاقصی/ ورود وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی

دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 338 هزار فلسطینی در غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی آواره و بی‌سرپناه شدند.

|

نظرسنجی خبرگزاری قدسنا در نوارغزه: (بخش اول)

محبوبیت بالای ایران میان فلسطینیان نوارغزه/ کشورهای عربی فقط به دنبال منافع خود هستند/ ضرورت توجه ویژه‌تر رسانه های محور مقاومت به نقش مثبت و کلیدی ایران در منطقه
نظرسنجی خبرگزاری قدسنا در نوارغزه: (بخش اول)

محبوبیت بالای ایران میان فلسطینیان نوارغزه/ کشورهای عربی فقط به دنبال منافع خود هستند/ ضرورت توجه ویژه‌تر رسانه های محور مقاومت به نقش مثبت و کلیدی ایران در منطقه

شهروندان فلسطینی ساکن نوارغزه تاکید کردند که به استثنای جمهوری اسلامی ایران که همواره از طریق کمک های مالی و لوجستیکی در کنار مقاومت ملت فلسطین بوده تمامی کشورهای عربی منطقه بویژه در سال 2021 میلادی در قضیه حمایت از ملت فلسطین به دنبال منافع ملی خود بوده اند.

|

نظرات کاربران

  1. استاندار کربلا در بازدید هیئت رسانه ای ایران: نیازمند تعاملات و همکاری‌های رسانه‌ای هستیم/ تهاجم فرهنگی دشمن مشترک ایران و عراق است
  2. استاندار نجف در دیدار با هیئت رسانه ای ایران: تمایل به تشکیل کمیسیون مشترک عراق و ایران داریم
  3. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از مردم دعوت کرد: راهپیمایی جمعه‌های خشم در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
  4. بازداشت ۵۱۰۰ کارگر فلسطینی به دست صهیونیست ها کمتر از یک سال
  5. تکذیب خروج رهبران حماس از غزه
  6. دیدار شماری از اعضای مجلس نمایندگان اردن با هنیه
  7. بلینکن وارد عربستان شد
  8.  نشست تاثیر عملیات وعده صادق بر معادلات رویارویی با رژیم صهیونیستی 
  9. اسرائیل آماده موافقت با شروط حماس
  10. کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرد؛ دانشجویان آزاده جهان به دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
  11. شهادت 32 فلسطینی دیگر در غزه
  12. بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در همبستگی با مردم مظلوم غزه و فلسطین
فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.