یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
جهانگیری تاکید کرد:

صیانت از اسناد کشور امری مهم و ضروری است

جلسه هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی عصر دوشنبه به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری قدس(قدسنا)، جلسه هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی عصر دوشنبه به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

 

اسحاق جهانگیری در این جلسه ضمن تقدیر از عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به اهمیت وظایف و جایگاه مهم سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور، مسئولیت های این سازمان را پراهمیت توصیف و بر ضرورت صیانت از اسناد کشور تأکید کرد.

 

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه نگهداری و صیانت از اسناد کشور مهم و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی باید علاوه بر دقت و نظارت جدی برای صیانت و مراقبت از اسناد کشور، با صدور دستورالعمل ها، نکات لازم را به سایر دستگاه ها برای توجه ویژه به این امر مهم متذکر شود.

 

در این جلسه که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش وپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور داشتند، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گزارشی از عملکرد و مأموریت های این سازمان ارائه کرد و به تشریح دستاوردها و برنامه های در دست اجرا پرداخت.

 

اشرف بروجردی در این گزارش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ و نیم میلیون منبع کتاب نسخه ای، ۲ و نیم میلیون منبع دیجیتال و ۱۵۰ میلیون برگ سند آرشیوی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی وجود دارد، به تشریح برخی نواقص تاریخی سازمان پرداخت و گفت: در حال حاضر تنها ۶۵ درصد کتب ۲۶ سال اخیر فراهم آوری شده، ۵ میلیون شمار نشریه بدون فهرست موضوعی در مخازن سازمان وجود دارد و ۲۳۰ میلیون برگ سند بدون فهرست در مخازن محبوس و تنها ۱۱ درصد منابع دیجیتال شده است.

 

وی همچنین گزارشی از نوآوری ها و تغییر رویکرد سازمان در بخش های مختلف ارائه کرد و گفت: ارتقاء سطح تعامل با مخاطبان، افزایش توجه به فناوری های نوین، افزایش میزان دسترسی پذیری به منابع دانشی اطلاعاتی و کاهش وابستگی بودجه دولتی و ظرفیت سازی برای تنوع بخشی به منابع درآمدی از جمله اهداف سازمان در تغییر رویکردها خواهد بود.

 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه از اجرای طرح دسترسی پذیری حافظه ملی ایران در خانه هر ایرانی به عنوان چشم انداز برنامه های سازمان یاد کرد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی همواره به دنبال توسعه و بهبود خدمات آرشیوی بوده است به گونه ای که مدت زمان خدمت رسانی اسنادی به پژوهشگران در سال ۹۶ حدود ۶۰ روز، در سال ۹۷ حدود ۸ روز و در سال ۹۸ این مدت زمان به یک روز کاهش یافته است.

 

وی فهرست نویسی اسناد پیش‌آرشیوی را از جمله برنامه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برشمرد و با یادآوری اینکه موجودی آرشیوی در طول پنج دهه ۱۲۰ میلیون برگ سند آرشیوی فهرست نویسی شده و قابل ارائه به پژوهشگر و ۲۳۰ میلیون برگ سند پیش آرشیوی فهرست نویسی نشده غیر قابل ارائه به پژوهشگر است، خاطرنشان کرد: با پیگیری های سازمان تا ۶ ماه آینده این موجودی ارتقاء یافته و اسناد قابل جستجو از ۱۲۰ میلیون برگ به ۳۵۰ میلیون برگ خواهد رسید.

 

اشرف بروجردی همچنین راه اندازی آرشیو ملی هنر ایران، راه اندازی حمدایران (حافظه ملی دیجیتال ایران) و طرح جامع اسناد الکترونیکی ملی (جام)، بکارگیری فناوریهای حوزه کتابخانه و آرشیو، چابک سازی و ارتقاء بهره وری را از دیگر برنامه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی عنوان کرد و گفت: سازمان همچنین برنامه های دیگری را پیگیری و دنبال می کند که توسعه و بازطراحی فضای کالبدی سازمان و تنوع بخشی به منابع درآمدی با کمک خیرین و بخش خصوصی از جمله این برنامه هاست.

 

در ادامه این جلسه برخی درخواست ها و پیشنهادات سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در کمیسیون دائمی مطرح شده بود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و برخی از این پیشنهادات به تصویب رسید.

 

آیین نامه کارفرمایی، اعطای مجوز انجام مراحل قانونی اخذ مالکیت دو طبقه از پروژه میدان فرهنگ در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه، اعطای مجوز انجام مراحل قانونی اخذ زمین جهت تأسیس و راه اندازی آرشیو ملی هنر ایران در مرکز استان فارس، اعطای مجوز انجام مراحل قانونی اخذ و احداث بایگانی راکد ملی ایران، اعطای مجوز انجام مراحل قانونی موضوع طرح تحول مدیریت های منطقه ای توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی در صورت تأیید سازمان امور اداری و استخدامی، تایید اسناد مالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۷ و انتخاب حسابرس برای رسیدگی به اسناد مالی سال ۱۳۹۸، اصلاحیه بودجه تفصیلی و اعطای مجوز هزینه بودجه اهدایی جاری منوط به موافقت سازمان برنامه و بودجه از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که پس از بحث و بررسی مورد موافقت اعضای هیئت امنا قرار گرفت.

 

انتهای پیام/م.ق/


| شناسه مطلب: 338510







نظرات کاربران

  1. شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۶۵۴ نفر رسید
  2. سازمان غذای جهانی اعلام کرد: جنوب غزه در آستانه قحطی بزرگ
  3. استاندار کربلا در بازدید هیئت رسانه ای ایران: نیازمند تعاملات و همکاری‌های رسانه‌ای هستیم/ تهاجم فرهنگی دشمن مشترک ایران و عراق است
  4. استاندار نجف در دیدار با هیئت رسانه ای ایران: تمایل به تشکیل کمیسیون مشترک عراق و ایران داریم
  5. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از مردم دعوت کرد: راهپیمایی جمعه‌های خشم در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
  6. بازداشت ۵۱۰۰ کارگر فلسطینی به دست صهیونیست ها کمتر از یک سال
  7. تکذیب خروج رهبران حماس از غزه
  8. دیدار شماری از اعضای مجلس نمایندگان اردن با هنیه
  9. بلینکن وارد عربستان شد
  10.  نشست تاثیر عملیات وعده صادق بر معادلات رویارویی با رژیم صهیونیستی 
  11. اسرائیل آماده موافقت با شروط حماس
  12. کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرد؛ دانشجویان آزاده جهان به دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.