سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

پشت‎پرده درخواست موساد برای افزایش بودجه در سال2019 چیست؟/ نوک پیکان توجهات موساد

به تازگی انتشار خبری درباره افزایش 2.3 میلیارد دلاری بودجه موساد، محافل امنیتی و اطلاعاتی منطقه را با این سوال مواجه کرد که این افزایش بودجه به چه دلیل رخ داده است.


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری قدس (قدسنا)، روزنامه عبری هاآرتض اخیرا در گزارشی به بودجه هنگفت 2.3 میلیارد دلاری موساد در سال 2019 اشاره کرد.
 

هاآرتض در این گزارش آورده است : سرویس جاسوسی خارجی اسرائیل (موساد) در حال حاضر دارای 7000 نیرو دائمی در کل جهان است. با این تعداد نیرو، موساد هم اکنون پس از سیا (سرویس جاسوسی آمریکا) در جایگاه دومین سرویس جاسوسی بزرگ جهان قرار دارد. از زمان انتخاب  «یوسی کوهن» از نزدیکان نتانیاهو به عنوان رئیس موساد در سال 2016 میزان بودجه و فعالیت‌های موساد به شدت رو به افزایش نهاده است. براین اساس، موساد در سال‌های اخیر در همه بخش ها توسعه یافته و تغییر و تحولات مهمی را شاهد بوده است، بودجه آن به شدت افزایش یافته و از روش های جدیدی در جاسوسی و اجرای عملیات های متعدد بهره برده است این در شرایطی رخ داده که در دوران  «تامیر پاردو» رئیس سابق موساد، این سرویس جاسوسی بسیار با احتیاط عمل می کرد و وارد ماجراجویی عملیاتی نمی شده است.

 

 



در همین رابطه، «عامی دومبا» تحلیلگر نظامی صهیونیست می گوید: با وجود اینکه بودجه موساد در سال 2019 افزایش قابل ملاحظه ای داشته اما مقامات موساد خواهان افزایش بیشتر بودجه خود شده اند.

دومبا در ادامه تحلیل خود که در پایگاه Israel Defense منتشر شده می نویسد: مقامات موساد طی هفته های اخیر سعی کرده اند با انتشار گسترده اخباری در زمینه ماموریت های خود ، درخواست افزایش بودجه خود را توجیه کنند، این در حالی است که  هم اکنون در محافل سیاسی این سوال مطرح است که آیا موساد توانسته به اندازه حجم بودجه ای که می گیرد به اسرائیل خدمت کند و یا مالیات دهندگانی که مبالغ آنها صرف موساد می شود را راضی نگه دارد؟ به ویژه اینکه در اسرائیل نهادی برای نظارت بر بودجه موساد وجود ندارد و حتی کنست جرات باز کردن چنین پرونده را ندارد.

وی در ادامه افزود: بودجه شاباک و موساد در سال 2019 به 10 میلیارد شکل (واحد پول اسرائیل) رسیده است. اما به نظر می رسد موساد بیش از این ها خواهان افزایش بودجه است.

نوک پیکان توجهات موساد کجاست؟
تحلیلگر نظامی صهیونیست در ادامه با اشاره به تحولات پرشتاب خاورمیانه تاکید می کند: این تحولات باعث شده که موساد خواهان افزایش بودجه بیشتر از پیش بینی های صورت گرفته شود. در شرایط کنونی هدف اصلی موساد ایران و برنامه هسته ای این کشور است. البته موساد اولویت هایی در دیگر کشورها نظیر سوریه، لبنان و عراق نیز دارد.

هزینه های مهم و اساسی
وی در پایان گزارش خود تاکید می کند: موساد در نظر دارد بودجه لازم برای نیروهای کادری خود را افزایش دهد و بودجه بیشتری برای گرفتن نیروهای جدید نیز نیاز دارد. آنها همچنین برای محافظت از فناوری های پیشرفته خود در برابر حملات سایبری به منابع مالی جدید نیازمند هستند. موساد همچنین نیازمند بودجه بیشتر برای کشف سیستم ها و شبکه های جاسوسی دشمن در کشورهای خارجی و ارزیابی میزان توانمندی و قدرت آنها نیز هست.
 

از نگاه تحلیلگران صهیونیست؛پشت‎پرده درخواست موساد برای افزایش بودجه در سال2019 چیست؟ نوک پیکان توجهات موساد 2
یوسی کوهن رئیس موساد

 

جزئیات بیشتر درخواست موساد

در همین رابطه روزنامه رای الیوم امروز در گزارشی نوشت: «گیلی کوهن» خبرنگار امور سیاسی در شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی، درخواست موساد از کابینه نتانیاهو در زمینه افزایش بیشتر بودجه خود در سال 2019 را تایید کرد.
 

براین اساس، موساد این درخواست را با توجیه افزایش دایره عملیات های خود طی ماههای اخیر در ایران، مالزی، لبنان و فرانسه مطرح کرده است.
 

در همین راستا منابع موثق پیش بینی کرده اند بزودی تماس هایی میان نتانیاهو و یوسی کوهن که طی ماههای اخیر روابط بسیار خوب و نزدیکی با هم داشته اند، در این مساله برقرار شود.
 

به گزارش منابع عبری درخواست موساد، شامل افزایش چند میلیارد دلاری بودجه نسبت به افزایش عادی و سالانه بودجه طی هر سال است.
 

به نوشته این منابع، روابط نتانیاهو و کوهن طی ماههای اخیر آنچنان خوب بوده که کوهن توانسته دامنه فعالیت های موساد را گسترش داده و پایه های زیربنایی آن را نیز تقویت کند.
 

براین اساس، طی ماههای اخیر منظره ساخت و ساز دفاتر و ساختمان های جدید برای موساد در اطراف تل آویو برای به کار گیری کارمندان جدید، به یک منظره عادی برای شهروندان تبدیل شده است.
 

روزنامه های عبری به نقل از یک منبع بلندپایه که نامش فاش نشده نوشت: اجرای عملیات های جاسوسی در شرایط امروزی هزینه های بسیار بالایی طلب می کند که قابل مقایسه با گذشته نیست.
 

بنابر اعلام منابع عبری یکی از اصلی ترین اهداف موساد برای افزایش بودجه خود، سرمایه گذاری در فضای مجازی و جنگ سایبری برای مقابله با دشمنان اسرائیل است.
 

انتهای پیام/م.ت/22




مطالب مرتبط

هدف رژیم اسرائیل از توقف موقت جنگ علیه غزه چیست؟

هدف رژیم اسرائیل از توقف موقت جنگ علیه غزه چیست؟

یک رهبر ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هدف رژیم صهیونیستی از پیشنهاد توقف موقت جنگ علیه نوار غزه را خریدن فرصت برای مهیا شدن شرایط جهت اجرای عملیات نظامی زمینی علیه منطقه رفح در جنوب نوار غزه دانست.

|

جاسوس موساد اعدام شد

جاسوس موساد اعدام شد

صبح امروز حکم اعدام فردی که به اتهام ارتباط با سرویس‌های بیگانه محاکمه و محکوم شده بود، اجرا شد.

|

روزنامه صهیونیستی معاریو:

بنیامین نتانیاهو به رئیس موساد، برای دستیابی به توافق جدیدی برای مبادله اسیران با حماس، اختیارات کامل داده است
روزنامه صهیونیستی معاریو:

بنیامین نتانیاهو به رئیس موساد، برای دستیابی به توافق جدیدی برای مبادله اسیران با حماس، اختیارات کامل داده است

معاریو با اذعان تلویحی به شکست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ارتش او در میدان نبرد نوشت نخست وزیر به «دادی بارنیع» رئیس موساد برای دستیابی به توافق جدیدی با حماس با هدف آزاد کردن همه اسیران اسرائیلی در نوار غزه، اختیارات کامل داده است.

|

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.