پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

تحولات منطقه و فرصت های محور مقاومت

شرایط جدید منطقه اعم از ، افزایش فشارها به محور مقاومت، پسا برجام و خروج آمریکا از برجام و حملات اسرائیل به سوریه همگی، بیانگر همسویی بی سابقه امریکا با اسرائیل و حمایت همه جانبه و یکسویه آن از رژیم صهیونیستی است.

 

خبرگزاری قدس (قدسنا)، «دکتر علیرضا عرب»*: 

 

شرایط جدید منطقه اعم از ، افزایش فشارها به محور مقاومت، پسا برجام و خروج آمریکا از برجام و حملات اسرائیل به سوریه همگی، بیانگر همسویی بی سابقه امریکا با اسرائیل و حمایت همه جانبه و یکسویه آن از رژیم صهیونیستی است.

 

این همسویی آمریکا و اسرائیل در کنار همراهی و دنباله روی بی چون و چرای متحدین عرب غرب بویژه سعودی از آنان، فشار بر محور مقاومت و بویژه خط مقدم و نوک پیکان آن یعنی فلسطین را بشدت افزایش داده است. اما این فشار و این همسویی یکجانبه دائمی نخواهد بود.

 

در این شرایط فرصت ها و تهدیدهایی در پیش روی محور مقاومت قراردارد که می توان با صحنه گردانی میدانی و نیز دیپلماسی فعال ، هدفمند، خردمندانه و انقلابی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و از دل فرصت ها موفقیت های راهبردی را استخراج کرد.

 

بخشی از فرصت های مذکور در ذیل فهرست شده است: 

1 - با توجه به تحولات داخلی صحنه سیاسی امریکا و انتخابات پیش رو کنگره همسویی بی سابقه و یکسویه امریکا و اسرائیل شانس بقای زیادی نخواهد داشت. علاوه بر اینکه احتمال فشار بر ترامپ در عرصه داخلی امریکا و حتی عزل او وجود دارد .

 

2 - شکاف ها میان امریکا و اتحادیه اروپا بویژه در پی خروج امریکا از برجام واضح تر شده و فضاهایی جدید و مناسب جهت دیپلماسی فعال فراهم آورده است.

 

3 - اختلافات میان سعودی و امارات بویژه در مورد یمن عمیق تر شده است.

 

4 - شکاف ها در شورای همکاری خلیج فارس از یک سو میان قطر و سعودی و بحرین وامارات و از سوی دیگر میان جناح میانه رو(کویت و عمان) و جناح تندرو (سعودی امارات و بحرین) گسترش و تعمیق پیدا کرده است.

 

5 - انتخابات لبنان و پیروزی منحصر بفرد و راهبردی حزب الله و موتلفینش در آن سبب اقتدار و مشروعیت چند وجهی و بنیادین محور مقاومت در لبنان و عرصه منطقه شده است.

 

6 - انتخابات عراق در پیش است و پیروزی محور مقاومت در انتخابات لبنان تاثیر مستقیم بر آن خواهد داشت و پیروزی مقاومت در انتخابات عراق نزدیک و واقعی است.

 

وجود حوزه نجف و روحانیت معظم شیعه، رسوخ فرهنگ مقاومت در این کشور، نهادینه و قانونی شدن حشد الشعبی در ساختار سیاسی عراق ، روابط تاریخی ، هویتی و راهبردی ایران با ملت و دولتمردان عراق اعم از کرد ، سنی و شیعه تماما کشور عراق را به یکی از سرچشمه های شکوفا و فیاض مقاومت تبدیل کرده است. 

 

7 - با پیروزی محور مقاومت و نیروهای اصیل مردمی در انتخابات لبنان و عراق نبض منطقه تنظیم خواهد شد .

 

8 - با پیروزی مقاومت و جریانات متکی به مردم در عراق و لبنان هویت مقاومتی و مردمی منطقه غرب آسیا تثبیت خواهد شد.

 

9 - داعش و تکفیریها در انفعال بسر و نوعی کما بسر می برند آنان در عین تهدید می توانند فرصت تلقی شوند.

 

10 -در یمن دست مقاومت بسیار بازتر از گذشته است.


پیش بینی می شود که حمایت محور مقاومت از دولت انقلابی یمن و انصارالله با توجه به شرایط جدید متطقه گسترش و تعمیق پیدا کند.

 

11 -اتحاد و همکاری های همه جانبه و راهبردی ایران با روسیه و چین باید در دستور کار قرار گرفته از تهدیدها کاسته و بر خلق فرصت های راهبردی بیافزاید.

 

12 - کشورهای عضو بریکس (برزیل روسیه هند چین افریقای جنوبی) می توانند شرکای راهبردی محور مقاومت در حوزه های مختلف قرار گیرند و روابط با آنان بیش از پیش گسترش و تعمیق پیدا کند.

 

13 - نفوذ چند جانبه و طبیعی ایران در منطقه، احیاء شده و قدرت نرم و سخت آن را بشدت افزایش داده است و ابعاد گسترده و عمیق منحصر بفردی را شامل شده است.


این نفوذ چند وجهی و طبیعی ، در صورت درک و هدایت ، خالق فرصت های بیشمار و دافع تهدیدهای پیش رو خواهد بود.

 

14 - اکنون اسرائیل از شمال ، شرق ، جنوب،کرانه باختری و همچنین در داخل (مناطق اشغالی 1948م ) در محاصره همه جانبه محور مقاومت قرار دارد.
قابلیت گشودن جبهه های جدید هم برای محور مقاومت وجود دارد.

 

اسرائیل وجودی نامشروع ، بی هویت و غیر تاریخی در خاورمیانه محسوب شده و دارای عمق استراتژیک بسیار کم و آسیب پذیری بسیار بالایی است.

 

این در حالی می باشد که محور مقاومت و فرهنگ آن موجودیتی اصیل ، اسلامی ، با هویت ، طبیعی و تاریخی در منطقه غرب آسیا محسوب می شود.

لذا با توجه به موارد پیش گفته فشارها بر محور مقاومت دائمی نخواهد بود.

 

* کارشناس مسائل منطقه

 

انتهای پیام/


| شناسه مطلب: 312213







نظرات کاربران

  1. استاندار کربلا در بازدید هیئت رسانه ای ایران: نیازمند تعاملات و همکاری‌های رسانه‌ای هستیم/ تهاجم فرهنگی دشمن مشترک ایران و عراق است
  2. استاندار نجف در دیدار با هیئت رسانه ای ایران: تمایل به تشکیل کمیسیون مشترک عراق و ایران داریم
  3. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از مردم دعوت کرد: راهپیمایی جمعه‌های خشم در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
  4. بازداشت ۵۱۰۰ کارگر فلسطینی به دست صهیونیست ها کمتر از یک سال
  5. تکذیب خروج رهبران حماس از غزه
  6. دیدار شماری از اعضای مجلس نمایندگان اردن با هنیه
  7. بلینکن وارد عربستان شد
  8.  نشست تاثیر عملیات وعده صادق بر معادلات رویارویی با رژیم صهیونیستی 
  9. اسرائیل آماده موافقت با شروط حماس
  10. کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرد؛ دانشجویان آزاده جهان به دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
  11. شهادت 32 فلسطینی دیگر در غزه
  12. بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در همبستگی با مردم مظلوم غزه و فلسطین
فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.