سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

تحلیل مدیر عامل قدسنا از کنفرانس اسلامبول

مدیر عامل خبرگزاری قدس با بیان اینکه برگزاری اجلاس بعدی کنفرانس فلسطین در ایران پیشنهاد خوبی نیست، گفت: برگزاری هر ساله این کنفرانس در دیگر کشورها، باعث جهانی شدن گفتمان فلسطین می‌شود.
ایرج سبقتی که در حاشیه نشست بررسی نتایج کنفرانس بین المللی قدس در اسلامبول ترکیه با خبرگزای فارس گفتگو می کرد با اعلام این مطلب افزود: برخی دوستان مطرح کردند که اجلاس بعدی در ایران برگزار شود که من با این مسئله موافق نیستم. به نظر من، ما باید تلاش کنیم این کنفرانس که هم‌اکنون هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود، هر یک سال یک بار و در همه قاره‌های جهان برگزار شود.
وی افزود: اولین دور از این اجلاس، در دوربان آفریقای جنوبی برگزار شده بود و دومین همایش نیز در استانبول برگزار شد.
سبقتی ادامه داد: این باعث می‌شود هم کشورها خود را در حل مسئله فلسطین سهیم بدانند و این مسئله به یک گفتمان جهانی تبدیل شود؛ کما اینکه شاهد تاثیرات این گفتمان، هم در دوربان و هم در استانبول بودیم.
مدیر عامل خبرگزاری قدس با بیان اینکه حتی در برخی کشورهای اروپایی نیز این کنفرانس می‌تواند برگزار شود و زمینه حضور NGOهای اسلامی در این کشورها فراهم شود، خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن ملاحظاتی، اگر این کنفرانس‌ها جنبه علمی و انسا‌ن‌دوستانه به خود بگیرد، اعضای NGOها می‌توانند راحت ویزا دریافت کنند. وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به کنفرانس صلح پائیز آمریکا در مورد فلسطین موسوم به «آناپلیس» اظهار داشت: برگزاری کنفرانس آناپلیس بی ارتباط با مشکلات آمریکا در منطقه و به خصوص در فلسطین و لبنان نیست.
سبقتی با اشاره به عدم ارسال دعوتنامه‌ از سوی آمریکا برای حاضران احتمالی این کنفرانس اظهار داشت: این حاکی از یک نوع سردرگمی در خود آمریکاست.
مدیر عامل خبرگزاری قدس با اشاره به مشکلات آمریکا در لبنان، فلسطین، پاکستان، افغانستان، عراق و دیگر کشورهای منطقه اظهار داشت: هر قدر آمریکا به سیاست‌های ایران در منطقه حمله کرده، باعث افزایش محبوبیت ایران شده است. آمریکا برای حذف حماس و روی کار آوردن ابومازن و فتح تلاش‌های بی‌حد و اندازه‌ای کرد اما نتیجه آن چه بود؟ جز این که حماس هنوز هم سرجایش است و پشتوانه مردمی آن تقویت شده است؟
سبقتی با بیان اینکه نباید شعارگونه صحبت کرد، یادآور شد: اما واقعیت این است که آمریکا با این مشکلات مواجه است و از کنفرانس آناپلیس به دستاوردی نخواهد رسید.
وی با بیان اینکه اهداف آمریکا از برگزاری این کنفرانس جنگ روانی است، افزود: موقعیت آمریکا امروز در کنفرانس آناپلیس اصلاً قابل مقایسه با کنفرانس کمپ دیوید نیست گرچه که همان موقع هم از قبل کمپ دیوید نتیجه قابل ملاحظه‌ای عاید آمریکا نشد.
مدیر عامل خبرگزاری قدس در پیشنهادی به جمعیت غیردولتی دفاع از مردم فلسطین در ایران اظهار داشت: پیشاپیش قبل از برگزاری این اجلاس باید یک بیانیه در محکومیت برگزاری آن و شرکت کشورهای مسلمان در این اجلاس آماده شود.
وی افزود: فضای تبلیغاتی داخل کشور درخصوص کنفرانس آناپلیس بسیار خالی است. رسانه‌ها در جریان نیستند که آیا واقعاً آمریکا از سر ناچاری این کنفرانس را برگزار می‌کند یا برگ‌های برنده پنهانی در حاشیه این کنفرانس دارد.
گفتنی است نشست بررسی نتایج کنفرانس بین المللی قدس در اسلامبول ترکیه با حضور نمایندگان شرکت کننده در این کنفرانس در محل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.


| شناسه مطلب: 157549







فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.