یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

چرا شیرینی حرکت دموکراتیک فلسطینیان تلخ شد؟

در تازه ترین کتاب منتشر شده از سوی مرکز تحقیقات و پژهشهای " الزیتونیة " با عنوان «نزاع اختیارات بین فتح وحماس در اداره حکومت فلسطین» که درباره دوره پس از پیروزی حماس در انتخابات مجلس بحث می کند ، جنبه های قانونی و روش بکارگیری آن در راهبری نهادهای دستگاه حکومتی مستقل از سوی هر یک از طرفین بررسی شده است .
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از سایت مرکز پژوهشی "الزیتونیة" نگارندگان این تحقیق معتقدند که انجام انتخاباتی آزاد و بی پیرایه در 25 ژانویه 2006 دستاوردی بزرگ و نمونه ای متمدن در روابط میان نیروها و جریانهای مختلف فلسطینی بود ولی شیرینی این انسجام و هماهنگی با احساس یکی از طرفین به از دست دادن دارایی خود و تلاش برای بازیابی سریع آن و احساس محبوبیت مردمی از سوی طرف دوم ؛از بین رفت .
این تحقیق اشاره دارد که درگیری اختیارات به محض پیروزی حماس و دستیابی آن به حکومت شکل نگرفت ولی پس از چندی درگیری اختیارات به درگیری عمیقی بدل شد که چرخ حرکت نظام فلسطین را از حرکت بازداشته است ؛ به این معنی که درگیری منافع میان سران فتح به درگیری پستها و عنوانها و برنامه ها بدل شد و درگیری مخاصمانه برای یکسره کردن کار رقیب سیاسی با حمایت غرب در برابر مقاومت و اصلاح و حرکت و قانونمندی مردمی ایستاد .
پس از سیطره حماس بر نوار غزه نیز درگیری به ریشه دواندن در جدایی و تفکیک جغرافیایی بین نوار غزه و کرانه باختری تبدیل شد .
این کتاب در پایان نتیجه گیری کرده است که همه طرفهای فلسطینی ،عربی و بین المللی بایستی با رجوع به اصول شمولیت مشارکت و بدست گیری صلح آمیز حکومت و احترام به قوانین و نهادها و اوضاع منافع عالی کشور فراتر از هر ملاحظات سیاسی و حزبی دیگر ،به فکر راه حلی عملی برای مشکل فلسطین باشند .
م.پ/ 

| شناسه مطلب: 155035







  1. شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۶۵۴ نفر رسید
  2. سازمان غذای جهانی اعلام کرد: جنوب غزه در آستانه قحطی بزرگ
  3. استاندار کربلا در بازدید هیئت رسانه ای ایران: نیازمند تعاملات و همکاری‌های رسانه‌ای هستیم/ تهاجم فرهنگی دشمن مشترک ایران و عراق است
  4. استاندار نجف در دیدار با هیئت رسانه ای ایران: تمایل به تشکیل کمیسیون مشترک عراق و ایران داریم
  5. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از مردم دعوت کرد: راهپیمایی جمعه‌های خشم در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
  6. بازداشت ۵۱۰۰ کارگر فلسطینی به دست صهیونیست ها کمتر از یک سال
  7. تکذیب خروج رهبران حماس از غزه
  8. دیدار شماری از اعضای مجلس نمایندگان اردن با هنیه
  9. بلینکن وارد عربستان شد
  10.  نشست تاثیر عملیات وعده صادق بر معادلات رویارویی با رژیم صهیونیستی 
  11. اسرائیل آماده موافقت با شروط حماس
  12. کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرد؛ دانشجویان آزاده جهان به دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.