[[{"content_id":418629,"content_number":0,"portal_id":2,"lang_id":"fa","content_title":"قالیباف:\r\n تنگه هرمز با ترتیبات ایرانی و توسط ایران اداره خواهد شد\/ رژیم صهیونسیتی به شدت با مذاکرات مخالف است","content_rtitr":"","content_short_title":null,"content_summary":"رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران گفت: در آغاز جنگ به‌روشنی گفتیم همه بدانند هرگز اداره تنگه هرمز به وضعیت قبل از جنگ باز نخواهد گشت و تنگه هرمز با رعایت قوانین بین المللی و با ترتیبات ایرانی، توسط ایران اداره خواهد شد.","content_summary_fill":1,"content_body":"به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) محمد باقر قالیباف&zwnj;رئیس هیأت مذاکره&zwnj;کننده جمهوری اسلامی ایران در پرواز بازگشت از مذاکرات چهارجانبه سوئیس در گفت و گویی که دوشنبه شب(اول تیرماه) از رسانه ملی پخش شد در سخنانی گفت: برخی دوستان احساس می&zwnj;کنند میدان دیپلماسی با میدان نظامی در تضاد است در حالی که اساساً این تصور اشتباه است. چرا که در میدان نظامی، هر موفقیتی که کسب شود، زمانی می&zwnj;توانیم آورده&zwnj;های آن را ببینیم که آن پیروزی از لحاظ سیاسی و حقوقی ثبت و ماندگار شود. بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست.\r\n\r\n&nbsp;\r\n\r\nمذاکره روش مبارزه و ادامه مبارزه است\r\n\r\nوی افزود: گاهی در حوزه نظامی شرایطی فراهم می&zwnj;شود که حوزه دیپلماسی، همان مأموریتی را که میدان می&zwnj;خواست پیش ببرد و اکنون امکان آن نیست، دنبال کند. به عبارتی مذاکره یک روش مبارزه و ادامه مبارزه است؛ بنابراین، دوگانه&zwnj;سازی میان این دو میدان، یک بحث انحرافی است.\r\n\r\n&nbsp;\r\n\r\nسفر به سوئیس امتداد میدان نظامی بود\r\n\r\nرئیس هیات مذاکره کننده کشورمان تاکید کرد: سفر به سوئیس برای مذاکرات چهارجانبه، دقیقاً در امتداد میدان نظامی بود. نیروهای مسلح ما با افتخار، قدرت و شجاعت، این پیروزی بزرگ را به دست آوردند. در مقطع آتش&zwnj;بس و پایان جنگ، این بخش را با مذاکره پیش بردیم. اگر در اجرای آن اشکالاتی پیش بیاید، در پاسخ می&zwnj;توانیم هم با موشک پاسخ دهیم و هم با مذاکره آن را حل کنیم.\r\n\r\n&nbsp;\r\n\r\nدیپلمات نیستم؛ رزمنده&zwnj;ام\r\n\r\nقالیباف تاکید کرد: طبیعتاً همه ما، چه نیروهای مسلح و چه دستگاه دیپلماسی، مرتب با یکدیگر در ارتباط هستیم. بنده نیز دیپلمات نیستم؛ یک رزمنده&zwnj;ام.\r\n\r\n&nbsp;\r\n\r\nدیپلماسی و میدان، مکمل یکدیگر هستند\r\n\r\nوی در ادامه یادآور شد: دیپلماسی را دنبال کردیم و دیدید که پایان جنگ و رفع محاصره را با گفت&zwnj;وگو، به روش مبارزه و با اتکا به قدرت میدان نهایی کردیم. عرصه دیپلماسی و میدان، مکمل یکدیگر هستند.\r\n\r\nرئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در بحث لبنان، از وقتی وارد مذاکرات سوئیس شدیم، دیدیم که آتش دشمن علیه لبنان قطع شده و بخش عمده&zwnj;ای از مردم به خانه&zwnj;های خود بازگشته&zwnj;اند. ان&zwnj;شاءالله با تصمیمی که در سوئیس گرفته شد، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی لبنان را در این گفت&zwnj;وگوها به نتیجه می&zwnj;رسانیم و تا رسیدن به نتیجه، آن را رها نخواهیم کرد.\r\n\r\n&nbsp;\r\n\r\nبه آمریکا بی اعتماد هستیم\r\n\r\nقالیباف با بیان اینکه به آمریکایی&zwnj;ها بی&zwnj;اعتماد بودیم و هستیم و شرط عقل است که در آینده نیز بی&zwnj;اعتماد باشیم، گفت: در گفت&zwnj;وگوها با طرف آمریکایی، با نقشه راه و مدل مشخصی حرکت کردیم و بند ۱۳ تفاهم گنجانده شد که بر اساس آن، به&zwnj;دلیل بی&zwnj;اعتمادی به طرف آمریکایی، اقدامات آمریکا در بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ باید بلافاصله پس از امضای تفاهم انجام می&zwnj;شد یا دست&zwnj;کم عملیات اجرایی آن&zwnj;ها آغاز می&zwnj;شد تا مطمئن شویم کار شروع شده است؛ سپس وارد سایر موضوعات شویم.\r\n\r\nرئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از کارهای خوب همکاران ما در هیأت مذاکرات این بود که دو اتفاق بزرگ رخ داد و هم&zwnj;زمان با امضای تفاهم&zwnj;نامه، محاصره رفع شد. اگر می&zwnj;خواستیم با روش نظامی این کار را انجام دهیم، طبیعتاً جنگ است و آسیب به&zwnj;دنبال داشت؛ اما دیدید که محاصره یک&zwnj;شبه حل شد.\r\n\r\nوی در ادامه یادآور شد: ترامپ پس از امضای تفاهم اعلام کرد تنگه هرمز از امشب آزاد است؛ در حالی که بر اساس بند ۴ تفاهم، باید طی ۳۰ روز و با ضوابط ایران آزاد می&zwnj;شد. این قدرت جمهوری اسلامی است که توانستیم ترامپ را وادار کنیم توییتی را که منتشر کرده بود، اصلاح کند و این نتیجه ترکیب قدرت نرم و سخت ماست.\r\n\r\n\r\nآزادسازی پول&zwnj;های بلوکه شده و رفع تحریم های نفتی نهایی شد\r\n\r\nرئیس هیأت مذاکره&zwnj;کننده ایران در ادامه با اشاره به آزادسازی اموال&nbsp;بلوکه&zwnj;شده کشورمان تصریح کرد: طبق بند ۱۱ باید دو مبلغ ۶ میلیارد دلاری آزاد می&zwnj;شد که پیش&zwnj;تر اقدامات آن در سفر به قطر انجام شده بود، اما امضای نهایی آن باید در سفر سوئیس صورت می&zwnj;گرفت که انجام شد.\r\n&zwnj;وی تاکید کرد:&nbsp;در خصوص بند ۱۰، موضوع فروش نفت خام، پتروشیمی و مشتقات آن، همچنین مسائل بانکی، بیمه و حمل&zwnj;ونقل مطرح است. از آنجا که هنوز توافق نهایی نشده، تحریم&zwnj;ها همچنان پابرجاست؛ لذا بر اساس توافق&zwnj;نامه امضاشده، تا رسیدن به توافق نهایی، تحریم&zwnj;های نفتی رفع شد.\r\n\r\nقالیباف یکی دیگر از مباحث مهم را چارچوب چگونگی پیگیری تحقق بندهای تفاهم تا پایان ۶۰ روز عنوان کرد و گفت: این موضوع هم به نتیجه رسید و هماهنگی صورت گرفت تا هیأت&zwnj;های ایرانی و آمریکایی نشست داشته باشند و این مسائل و اجرای آن&zwnj;ها را پیگیری کنند.\r\n\r\n&nbsp;\r\n\r\nرژیم صهیونیستی با روند مذاکرات به&zwnj;شدت مخالف است\r\n\r\n&zwnj;رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه&nbsp;در تفاهم&zwnj;نامه، بر پایان جنگ در ایران و جبهه مقاومت، تأکید شده است، عنوان کرد: پایان جنگ در قلمرو سرزمینی ما برقرار شد، هرچند چالش&zwnj;هایی در تنگه هرمز داشتیم. البته محاصره دریایی نیز در دوران آتش&zwnj;بس رخ داد که خود نوعی جنگ است.\r\n&zwnj;وی اضافه کرد:&nbsp;این اتفاقات در لبنان به شکل دیگری رخ داد؛ حملات نظامی ادامه داشت و فجایع ضاحیه رخ داد که ما با موشک به اسرائیل پاسخ دادیم؛ چراکه خط قرمز این بود که هیچ حمله&zwnj;ای به بیروت صورت نگیرد و در جنوب لبنان نیز آتش&zwnj;بس برقرار شود.\r\n&zwnj;قالیباف تاکید کرد:&nbsp;رژیم صهیونیستی با روند مذاکرات به&zwnj;شدت مخالف است؛ زیرا نابودی خود را در این مسیر می&zwnj;بیند و می&zwnj;خواهد در روند مذاکرات کارشکنی کند. البته&nbsp;با ورود ما به مذاکرات سوئیس و پیگیری&zwnj;های صورت&zwnj;گرفته، هم حجم آتش کم شد و هم طی دو روز متوقف شد. در مذاکرات نیز به نتایجی رسیدیم که ایران و آمریکا باید هر دو تمامیت ارضی لبنان را تضمین کنند.\r\n&zwnj;رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:&nbsp;تضمین تمامیت ارضی در تفاهم&zwnj;نامه نیز آمده بود و باید پیگیری&zwnj;های آن صورت می&zwnj;گرفت تا اجرا شود. برای همین کار، قرار شد مرکزی برای هماهنگی&zwnj;ها ایجاد شود تا مسائل حل&zwnj;وفصل شود، مردم لبنان بتوانند به خانه&zwnj;های خود بازگردند و نیروهای رژیم صهیونیستی از خاک لبنان عقب&zwnj;نشینی کنند.\r\n\r\n\r\nاگر به سوئیس نمی&zwnj;رفتیم، هر لحظه خون بیشتری از مسلمانان لبنان ریخته می&zwnj;شد\r\n&zwnj;&zwnj;وی با اشاره به یکی از برنامه های تلویزیونی که علیه تیم مذاکره کننده هجمه وارد کرده بود، گفت: در آن&nbsp;برنامه اعلام شد که کاش فرودگاه مهرآباد را می&zwnj;بستند تا تیم مذاکره&zwnj;کننده به سوئیس نرود. به آن عزیزان می&zwnj;گویم اگر به سوئیس نمی&zwnj;رفتیم، هر لحظه خون بیشتری از مسلمانان و شیعیان لبنان ریخته می&zwnj;شد.\r\n&zwnj;قالیباف در ادامه تصریح کرد:&nbsp;جزو نفرات اولی بودم که در آغاز جنگ به&zwnj;روشنی گفتم همه بدانند هرگز اداره تنگه هرمز به وضعیت قبل از جنگ باز نخواهد گشت. البته قوانین بین&zwnj;المللی رعایت می&zwnj;شود و تنگه هرمز با رعایت این قوانین و با ترتیبات ایرانی، توسط ایران اداره خواهد شد.\r\n\r\n\r\nایجاد خط ارتباط تلفنی برای رفع مشکلات تنگه هرمز\r\n\r\n&zwnj;رئیس هیات مذاکره کننده کشورمان افزود: البته&nbsp;ممکن است مشکلاتی در تنگه هرمز پیش بیاید؛ بنابراین توافق کردیم مرکزی ایجاد و یک خط تلفنی برقرار شود تا در دوره ۳۰ روزه، اگر اشکالاتی پیش آمد، بتوانیم با سرعت بیشتری مشکلات را حل کنیم. ان&zwnj;شاءالله اقتصاد منطقه رونق بگیرد.\r\n\r\nوی اضافه کرد: این خط تماس برای مجوز نیست؛ مجوز مسیر خود را دارد. این خط صرفاً برای حل مشکلات کشتی&zwnj;ها یا حوادث احتمالی است تا روشنگری صورت بگیرد. این نیز از آن جهت است که مدیریت تنگه با ایران است و اشکالات را ما رفع می&zwnj;کنیم.\r\n&zwnj;\r\n&zwnj;هرگز نخواسته&zwnj;ایم در یک قاب با آمریکایی&zwnj;ها باشیم\r\n&zwnj;&zwnj;قالیباف درباره دلیل خروج هیات ایرانی از مذاکرات پس از تهدیدات ترامپ عنوان کرد: ما&nbsp;اصولی داریم و هرگز، تا این لحظه، نخواسته&zwnj;ایم در یک قاب با آمریکایی&zwnj;ها باشیم. دوستان میانجی در این بحث اصرار داشتند که این آغاز گفت&zwnj;وگوهاست، اما ما صریح اعلام کردیم که در این قاب حاضر نمی&zwnj;شویم و صرفاً برای مذاکره می&zwnj;آییم، بدون اینکه در یک قاب باشیم.\r\n&zwnj;&zwnj;وی ادامه داد: در اواسط گفت&zwnj;وگوها متوجه شدم ترامپ به&zwnj;صورت تهدیدآمیز درباره رئیس&zwnj;جمهور، تیم مذاکره&zwnj;کننده و حمله به سرزمین ما صحبت کرده است. به ونس گفتم ما اینجا در حال گفت&zwnj;وگو هستیم و بر اساس تفاهم امضاشده، در بند اول آمده است که تهدید و زور نباشد؛ اما امروز رئیس&zwnj;جمهور شما تهدید کرده است. بدانید ما هیچ&zwnj;وقت در زمان تهدید و زور مذاکره نمی&zwnj;کنیم. مذاکره را تمام کردیم، از جلسه بیرون آمدیم و دیگر به جلسه بازنگشتیم.\r\n&zwnj;رئیس هیأت مذاکره&zwnj;کننده کشورمان افزود: طرف آمریکایی پیگیر برگزاری جلسه دیگری با حضور میانجی&zwnj;ها بود که نپذیرفتیم. میانجی&zwnj;های قطری و پاکستانی پیش ما آمدند و به آن&zwnj;ها گفتیم با شما صحبت می&zwnj;کنیم، اما با طرف آمریکایی صحبت نمی&zwnj;کنیم. جمع&zwnj;بندی این گفت&zwnj;وگوها و مذاکرات ۸۰ دقیقه&zwnj;ای، بیانیه&zwnj;ای بود که طرف پاکستانی و قطری منتشر کرد.\r\n&zwnj;وی تاکید کرد: توقف جنگ در لبنان، مدیریت تنگه هرمز، آزادسازی پول&zwnj;های بلوکه&zwnj;شده و رفع تحریم&zwnj;های نفتی، از دستاوردهای سفر سوئیس بود.\r\n&zwnj;قالیباف با بیان اینکه&nbsp;نیروهای مسلح ما نیازمند نوسازی هستند، گفت: به سهم خود در این حوزه تلاش می&zwnj;کنم تا در بحث تجهیزات و پرسنل، توجه لازم به نیروهای غیور نظامی صورت گیرد.&nbsp;میدان بعدی هم میدان خیابان است که هم حوزه نظامی و هم دیپلماسی به آن نیازمند هستند و این میدان، انصافاً حرکت بزرگی است که رخ داده است.\r\n\r\n\r\nبدانیم فصل&zwnj;الخطاب، کلام و دستور رهبری است\r\n\r\nرئیس هیأت مذاکره&zwnj;کننده کشورمان در ادامه گفت:&nbsp;انتقاد و آگاهی، حق همه مردم است. البته چون در جنگ هستیم، اگر بخواهیم همه&zwnj;چیز را بگوییم تا مردم آگاه شوند، به همان میزان دشمن نیز از اسرار ما آگاه می&zwnj;شود. بنابراین ناگزیریم، نه از سر بی&zwnj;اعتمادی به مردم، بلکه به&zwnj;خاطر اینکه دشمن سوءاستفاده نکند، بسیاری از موارد را توضیح ندهیم.\r\n\r\n&zwnj;قالیباف خاطرنشان کرد: همه تحت فرامین رهبری هستیم و باید از هرگونه حاشیه&zwnj;سازی جلوگیری کنیم. ما دشمن واحد داریم و باید حول محور ولایت وحدت داشته باشیم؛ نه وحدت بر سر مواردی که خودمان می&zwnj;پسندیم. وحدت، فرمان رهبری است؛ چه در جنگ، چه در صلح، چه در مذاکره و چه در حوزه فرهنگی. باید بدانیم فصل&zwnj;الخطاب، کلام و دستور رهبری است.\r\n\r\nانتهای پیام\/24","content_html":"<p>به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) محمد باقر قالیباف&zwnj;رئیس هیأت مذاکره&zwnj;کننده جمهوری اسلامی ایران در پرواز بازگشت از مذاکرات چهارجانبه سوئیس در گفت و گویی که دوشنبه شب(اول تیرماه) از رسانه ملی پخش شد در سخنانی گفت: برخی دوستان احساس می&zwnj;کنند میدان دیپلماسی با میدان نظامی در تضاد است در حالی که اساساً این تصور اشتباه است. چرا که در میدان نظامی، هر موفقیتی که کسب شود، زمانی می&zwnj;توانیم آورده&zwnj;های آن را ببینیم که آن پیروزی از لحاظ سیاسی و حقوقی ثبت و ماندگار شود. بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست.<\/p>\r\n\r\n<p>&nbsp;<\/p>\r\n\r\n<p><strong>مذاکره روش مبارزه و ادامه مبارزه است<\/strong><\/p>\r\n\r\n<p>وی افزود: گاهی در حوزه نظامی شرایطی فراهم می&zwnj;شود که حوزه دیپلماسی، همان مأموریتی را که میدان می&zwnj;خواست پیش ببرد و اکنون امکان آن نیست، دنبال کند. به عبارتی مذاکره یک روش مبارزه و ادامه مبارزه است؛ بنابراین، دوگانه&zwnj;سازی میان این دو میدان، یک بحث انحرافی است.<\/p>\r\n\r\n<p>&nbsp;<\/p>\r\n\r\n<p><strong>سفر به سوئیس امتداد میدان نظامی بود<\/strong><\/p>\r\n\r\n<p>رئیس هیات مذاکره کننده کشورمان تاکید کرد: سفر به سوئیس برای مذاکرات چهارجانبه، دقیقاً در امتداد میدان نظامی بود. نیروهای مسلح ما با افتخار، قدرت و شجاعت، این پیروزی بزرگ را به دست آوردند. در مقطع آتش&zwnj;بس و پایان جنگ، این بخش را با مذاکره پیش بردیم. اگر در اجرای آن اشکالاتی پیش بیاید، در پاسخ می&zwnj;توانیم هم با موشک پاسخ دهیم و هم با مذاکره آن را حل کنیم.<\/p>\r\n\r\n<p>&nbsp;<\/p>\r\n\r\n<p><strong>دیپلمات نیستم؛ رزمنده&zwnj;ام<\/strong><\/p>\r\n\r\n<p>قالیباف تاکید کرد: طبیعتاً همه ما، چه نیروهای مسلح و چه دستگاه دیپلماسی، مرتب با یکدیگر در ارتباط هستیم. بنده نیز دیپلمات نیستم؛ یک رزمنده&zwnj;ام.<\/p>\r\n\r\n<p>&nbsp;<\/p>\r\n\r\n<p><strong>دیپلماسی و میدان، مکمل یکدیگر هستند<\/strong><\/p>\r\n\r\n<p>وی در ادامه یادآور شد: دیپلماسی را دنبال کردیم و دیدید که پایان جنگ و رفع محاصره را با گفت&zwnj;وگو، به روش مبارزه و با اتکا به قدرت میدان نهایی کردیم. عرصه دیپلماسی و میدان، مکمل یکدیگر هستند.<\/p>\r\n\r\n<p>رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در بحث لبنان، از وقتی وارد مذاکرات سوئیس شدیم، دیدیم که آتش دشمن علیه لبنان قطع شده و بخش عمده&zwnj;ای از مردم به خانه&zwnj;های خود بازگشته&zwnj;اند. ان&zwnj;شاءالله با تصمیمی که در سوئیس گرفته شد، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی لبنان را در این گفت&zwnj;وگوها به نتیجه می&zwnj;رسانیم و تا رسیدن به نتیجه، آن را رها نخواهیم کرد.<\/p>\r\n\r\n<p>&nbsp;<\/p>\r\n\r\n<p><strong>به آمریکا بی اعتماد هستیم<\/strong><\/p>\r\n\r\n<p>قالیباف با بیان اینکه به آمریکایی&zwnj;ها بی&zwnj;اعتماد بودیم و هستیم و شرط عقل است که در آینده نیز بی&zwnj;اعتماد باشیم، گفت: در گفت&zwnj;وگوها با طرف آمریکایی، با نقشه راه و مدل مشخصی حرکت کردیم و بند ۱۳ تفاهم گنجانده شد که بر اساس آن، به&zwnj;دلیل بی&zwnj;اعتمادی به طرف آمریکایی، اقدامات آمریکا در بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ باید بلافاصله پس از امضای تفاهم انجام می&zwnj;شد یا دست&zwnj;کم عملیات اجرایی آن&zwnj;ها آغاز می&zwnj;شد تا مطمئن شویم کار شروع شده است؛ سپس وارد سایر موضوعات شویم.<\/p>\r\n\r\n<p>رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از کارهای خوب همکاران ما در هیأت مذاکرات این بود که دو اتفاق بزرگ رخ داد و هم&zwnj;زمان با امضای تفاهم&zwnj;نامه، محاصره رفع شد. اگر می&zwnj;خواستیم با روش نظامی این کار را انجام دهیم، طبیعتاً جنگ است و آسیب به&zwnj;دنبال داشت؛ اما دیدید که محاصره یک&zwnj;شبه حل شد.<\/p>\r\n\r\n<p>وی در ادامه یادآور شد: ترامپ پس از امضای تفاهم اعلام کرد تنگه هرمز از امشب آزاد است؛ در حالی که بر اساس بند ۴ تفاهم، باید طی ۳۰ روز و با ضوابط ایران آزاد می&zwnj;شد. این قدرت جمهوری اسلامی است که توانستیم ترامپ را وادار کنیم توییتی را که منتشر کرده بود، اصلاح کند و این نتیجه ترکیب قدرت نرم و سخت ماست.<\/p>\r\n\r\n<p><br \/>\r\n<strong>آزادسازی پول&zwnj;های بلوکه شده و رفع تحریم های نفتی نهایی شد<\/strong><\/p>\r\n\r\n<p>رئیس هیأت مذاکره&zwnj;کننده ایران در ادامه با اشاره به آزادسازی اموال&nbsp;بلوکه&zwnj;شده کشورمان تصریح کرد: طبق بند ۱۱ باید دو مبلغ ۶ میلیارد دلاری آزاد می&zwnj;شد که پیش&zwnj;تر اقدامات آن در سفر به قطر انجام شده بود، اما امضای نهایی آن باید در سفر سوئیس صورت می&zwnj;گرفت که انجام شد.<br \/>\r\n&zwnj;وی تاکید کرد:&nbsp;در خصوص بند ۱۰، موضوع فروش نفت خام، پتروشیمی و مشتقات آن، همچنین مسائل بانکی، بیمه و حمل&zwnj;ونقل مطرح است. از آنجا که هنوز توافق نهایی نشده، تحریم&zwnj;ها همچنان پابرجاست؛ لذا بر اساس توافق&zwnj;نامه امضاشده، تا رسیدن به توافق نهایی، تحریم&zwnj;های نفتی رفع شد.<\/p>\r\n\r\n<p>قالیباف یکی دیگر از مباحث مهم را چارچوب چگونگی پیگیری تحقق بندهای تفاهم تا پایان ۶۰ روز عنوان کرد و گفت: این موضوع هم به نتیجه رسید و هماهنگی صورت گرفت تا هیأت&zwnj;های ایرانی و آمریکایی نشست داشته باشند و این مسائل و اجرای آن&zwnj;ها را پیگیری کنند.<\/p>\r\n\r\n<p>&nbsp;<\/p>\r\n\r\n<p><strong>رژیم صهیونیستی با روند مذاکرات به&zwnj;شدت مخالف است<\/strong><\/p>\r\n\r\n<p>&zwnj;رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه&nbsp;در تفاهم&zwnj;نامه، بر پایان جنگ در ایران و جبهه مقاومت، تأکید شده است، عنوان کرد: پایان جنگ در قلمرو سرزمینی ما برقرار شد، هرچند چالش&zwnj;هایی در تنگه هرمز داشتیم. البته محاصره دریایی نیز در دوران آتش&zwnj;بس رخ داد که خود نوعی جنگ است.<br \/>\r\n&zwnj;وی اضافه کرد:&nbsp;این اتفاقات در لبنان به شکل دیگری رخ داد؛ حملات نظامی ادامه داشت و فجایع ضاحیه رخ داد که ما با موشک به اسرائیل پاسخ دادیم؛ چراکه خط قرمز این بود که هیچ حمله&zwnj;ای به بیروت صورت نگیرد و در جنوب لبنان نیز آتش&zwnj;بس برقرار شود.<br \/>\r\n&zwnj;قالیباف تاکید کرد:&nbsp;رژیم صهیونیستی با روند مذاکرات به&zwnj;شدت مخالف است؛ زیرا نابودی خود را در این مسیر می&zwnj;بیند و می&zwnj;خواهد در روند مذاکرات کارشکنی کند. البته&nbsp;با ورود ما به مذاکرات سوئیس و پیگیری&zwnj;های صورت&zwnj;گرفته، هم حجم آتش کم شد و هم طی دو روز متوقف شد. در مذاکرات نیز به نتایجی رسیدیم که ایران و آمریکا باید هر دو تمامیت ارضی لبنان را تضمین کنند.<br \/>\r\n&zwnj;رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:&nbsp;تضمین تمامیت ارضی در تفاهم&zwnj;نامه نیز آمده بود و باید پیگیری&zwnj;های آن صورت می&zwnj;گرفت تا اجرا شود. برای همین کار، قرار شد مرکزی برای هماهنگی&zwnj;ها ایجاد شود تا مسائل حل&zwnj;وفصل شود، مردم لبنان بتوانند به خانه&zwnj;های خود بازگردند و نیروهای رژیم صهیونیستی از خاک لبنان عقب&zwnj;نشینی کنند.<\/p>\r\n\r\n<p><br \/>\r\n<strong>اگر به سوئیس نمی&zwnj;رفتیم، هر لحظه خون بیشتری از مسلمانان لبنان ریخته می&zwnj;شد<\/strong><br \/>\r\n&zwnj;&zwnj;وی با اشاره به یکی از برنامه های تلویزیونی که علیه تیم مذاکره کننده هجمه وارد کرده بود، گفت: در آن&nbsp;برنامه اعلام شد که کاش فرودگاه مهرآباد را می&zwnj;بستند تا تیم مذاکره&zwnj;کننده به سوئیس نرود. به آن عزیزان می&zwnj;گویم اگر به سوئیس نمی&zwnj;رفتیم، هر لحظه خون بیشتری از مسلمانان و شیعیان لبنان ریخته می&zwnj;شد.<br \/>\r\n&zwnj;قالیباف در ادامه تصریح کرد:&nbsp;جزو نفرات اولی بودم که در آغاز جنگ به&zwnj;روشنی گفتم همه بدانند هرگز اداره تنگه هرمز به وضعیت قبل از جنگ باز نخواهد گشت. البته قوانین بین&zwnj;المللی رعایت می&zwnj;شود و تنگه هرمز با رعایت این قوانین و با ترتیبات ایرانی، توسط ایران اداره خواهد شد.<\/p>\r\n\r\n<p><br \/>\r\n<strong>ایجاد خط ارتباط تلفنی برای رفع مشکلات تنگه هرمز<\/strong><\/p>\r\n\r\n<p>&zwnj;رئیس هیات مذاکره کننده کشورمان افزود: البته&nbsp;ممکن است مشکلاتی در تنگه هرمز پیش بیاید؛ بنابراین توافق کردیم مرکزی ایجاد و یک خط تلفنی برقرار شود تا در دوره ۳۰ روزه، اگر اشکالاتی پیش آمد، بتوانیم با سرعت بیشتری مشکلات را حل کنیم. ان&zwnj;شاءالله اقتصاد منطقه رونق بگیرد.<\/p>\r\n\r\n<p>وی اضافه کرد: این خط تماس برای مجوز نیست؛ مجوز مسیر خود را دارد. این خط صرفاً برای حل مشکلات کشتی&zwnj;ها یا حوادث احتمالی است تا روشنگری صورت بگیرد. این نیز از آن جهت است که مدیریت تنگه با ایران است و اشکالات را ما رفع می&zwnj;کنیم.<br \/>\r\n&zwnj;<br \/>\r\n&zwnj;<strong>هرگز نخواسته&zwnj;ایم در یک قاب با آمریکایی&zwnj;ها باشیم<\/strong><br \/>\r\n&zwnj;&zwnj;قالیباف درباره دلیل خروج هیات ایرانی از مذاکرات پس از تهدیدات ترامپ عنوان کرد: ما&nbsp;اصولی داریم و هرگز، تا این لحظه، نخواسته&zwnj;ایم در یک قاب با آمریکایی&zwnj;ها باشیم. دوستان میانجی در این بحث اصرار داشتند که این آغاز گفت&zwnj;وگوهاست، اما ما صریح اعلام کردیم که در این قاب حاضر نمی&zwnj;شویم و صرفاً برای مذاکره می&zwnj;آییم، بدون اینکه در یک قاب باشیم.<br \/>\r\n&zwnj;&zwnj;وی ادامه داد: در اواسط گفت&zwnj;وگوها متوجه شدم ترامپ به&zwnj;صورت تهدیدآمیز درباره رئیس&zwnj;جمهور، تیم مذاکره&zwnj;کننده و حمله به سرزمین ما صحبت کرده است. به ونس گفتم ما اینجا در حال گفت&zwnj;وگو هستیم و بر اساس تفاهم امضاشده، در بند اول آمده است که تهدید و زور نباشد؛ اما امروز رئیس&zwnj;جمهور شما تهدید کرده است. بدانید ما هیچ&zwnj;وقت در زمان تهدید و زور مذاکره نمی&zwnj;کنیم. مذاکره را تمام کردیم، از جلسه بیرون آمدیم و دیگر به جلسه بازنگشتیم.<br \/>\r\n&zwnj;رئیس هیأت مذاکره&zwnj;کننده کشورمان افزود: طرف آمریکایی پیگیر برگزاری جلسه دیگری با حضور میانجی&zwnj;ها بود که نپذیرفتیم. میانجی&zwnj;های قطری و پاکستانی پیش ما آمدند و به آن&zwnj;ها گفتیم با شما صحبت می&zwnj;کنیم، اما با طرف آمریکایی صحبت نمی&zwnj;کنیم. جمع&zwnj;بندی این گفت&zwnj;وگوها و مذاکرات ۸۰ دقیقه&zwnj;ای، بیانیه&zwnj;ای بود که طرف پاکستانی و قطری منتشر کرد.<br \/>\r\n&zwnj;وی تاکید کرد: توقف جنگ در لبنان، مدیریت تنگه هرمز، آزادسازی پول&zwnj;های بلوکه&zwnj;شده و رفع تحریم&zwnj;های نفتی، از دستاوردهای سفر سوئیس بود.<br \/>\r\n&zwnj;قالیباف با بیان اینکه&nbsp;نیروهای مسلح ما نیازمند نوسازی هستند، گفت: به سهم خود در این حوزه تلاش می&zwnj;کنم تا در بحث تجهیزات و پرسنل، توجه لازم به نیروهای غیور نظامی صورت گیرد.&nbsp;میدان بعدی هم میدان خیابان است که هم حوزه نظامی و هم دیپلماسی به آن نیازمند هستند و این میدان، انصافاً حرکت بزرگی است که رخ داده است.<\/p>\r\n\r\n<p><br \/>\r\n<strong>بدانیم فصل&zwnj;الخطاب، کلام و دستور رهبری است<\/strong><\/p>\r\n\r\n<p>رئیس هیأت مذاکره&zwnj;کننده کشورمان در ادامه گفت:&nbsp;انتقاد و آگاهی، حق همه مردم است. البته چون در جنگ هستیم، اگر بخواهیم همه&zwnj;چیز را بگوییم تا مردم آگاه شوند، به همان میزان دشمن نیز از اسرار ما آگاه می&zwnj;شود. بنابراین ناگزیریم، نه از سر بی&zwnj;اعتمادی به مردم، بلکه به&zwnj;خاطر اینکه دشمن سوءاستفاده نکند، بسیاری از موارد را توضیح ندهیم.<\/p>\r\n\r\n<p>&zwnj;قالیباف خاطرنشان کرد: همه تحت فرامین رهبری هستیم و باید از هرگونه حاشیه&zwnj;سازی جلوگیری کنیم. ما دشمن واحد داریم و باید حول محور ولایت وحدت داشته باشیم؛ نه وحدت بر سر مواردی که خودمان می&zwnj;پسندیم. وحدت، فرمان رهبری است؛ چه در جنگ، چه در صلح، چه در مذاکره و چه در حوزه فرهنگی. باید بدانیم فصل&zwnj;الخطاب، کلام و دستور رهبری است.<br \/>\r\n<br \/>\r\nانتهای پیام\/24<\/p>","content_source":"","content_url":"","content_date_start":"2026-06-23 09:44:56","content_date_event":"2026-06-23 09:44:56","content_date_event_start":null,"content_date_event_end":null,"content_show_title_slider":1,"content_date_last_edit":"2026-06-23 09:49:41","content_date_register":"2026-06-23 09:49:41","content_columns":0,"content_show_img":1,"content_show_details":0,"content_show_related_img":0,"content_show_slider":1,"content_comment":1,"content_score":0,"tag_id":0,"score_average":null,"score_count":null,"score_date_last":null,"uid":43,"eid":0,"attach_title":"قالیباف","attaches":[{"sizes":{"150":".\/cache\/2\/attach\/202606\/571329_3348343046_150_100.webp","300":".\/cache\/2\/attach\/202606\/571329_3348343046_300_200.webp","400":".\/cache\/2\/attach\/202606\/571329_3348343046_400_266.webp","600":".\/cache\/2\/attach\/202606\/571329_3348343046_600_399.webp","900":".\/cache\/2\/attach\/202606\/571329_3348343046_700_466.jpg","1200":".\/cache\/2\/attach\/202606\/571329_3348343046_700_466.jpg"},"ext":"jpg","file_media":1,"token":3348343046,"files":{"original":{"url":".\/file\/2\/attach\/202606\/571329_3348343046.jpg","width":700,"height":466,"size":0}}}]}]]