qodsna.ir qodsna.ir
در نشست مشترک وزیر امور خارجه ایران و عراق مطرح شد:

عراقچی: هیچ نهاد یا کشور دیگری در مورد مدیریت تنگه هرمز جز ایران مسئولیتی ندارد | فواد حسین: امنیت منطقه باید از سوی ملت‌ها و دولت‌های منطقه تامین شود

ما از دولت و نخست وزیر عراق که ستادی را با هدف برگزاری مراسم تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب اسلامی تشکیل دادند قدردانی می‌کنیم و امروز جلساتی را با این ستاد برگزار می‌کنیم تا این حرکت بزرگ با شکوه کامل انجام شود.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) سیدعباس عراقچی در نشست خبری با همتای عراقی خود گفت: سفر من به عراق در شرایط خاصی اتفاق می‌افتد چرا که بعد از جنگ متجاوزانه آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشور من و مقاومت قهرمانانه مردم ایران در 40 روز جنگ انجام می‌شود.

 

وی یکی از اهداف سفرش به عراق را تشکر از حمایت‌ های مردم و دولت عراق از مردم ایران در جنگ اخیر دانست و گفت: هدف اول این سفر، قدردانی از حمایت‌ها و مواضع اصولی دولت و مردم عراق در محکومیت این تجاوز و ایستادگی در کنار ملت ایران است و هدف دوم دیدار با مقامات ارشد عراق، تبریک آغاز به کار دولت جدید به نخست‌وزیر جناب آقای السودانی و تبریک ابقای برادر عزیزم در سمت وزارت امور خارجه است.

 

عراقچی گفت: ما مصمم هستیم که با دولت جدید عراق، همچون دولت‌های گذشته، همکاری‌های خود را در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها گسترش دهیم و این موضوع را به صراحت امروز در دیدار با نخست‌وزیر محترم عراق اعلام خواهم کرد. همچنین مراتب تبریک رئیس‌جمهور و البته مقام معظم رهبری را به ایشان خواهم رساند.

وی افزود: هدف سوم سفر من، انجام هماهنگی‌های لازم برای تشییع پیکر مطهر رهبر شهید ایران در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف است. مقامات عراقی برای برگزاری این مراسم اعلام آمادگی کرده بودند و این درخواست را مطرح کرده بودند. در نهایت، با تدبیر دولت عراق و همکاری بسیار شایسته این کشور، مقرر شد تشییع پیکر مطهر در شهرهای عراق، به‌ویژه در عتبات عالیات، برگزار شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما از دولت عراق بسیار متشکریم و از نخست‌وزیر عراق که ستادی را با همین هدف تشکیل داده‌اند، قدردانی می‌کنیم. امروز نیز جلسات مشترکی با آن ستاد خواهیم داشت تا آخرین هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم مشخص شود و ان‌شاءالله این مراسم بزرگ با شکوه کامل برگزار شود.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: هدف دیگر سفر من، مرور روابط دوجانبه است. همکاری‌های ما در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ابعاد گسترده‌ای دارد که امروز درباره آن‌ها گفت‌وگو خواهم کرد. من گفت‌وگوی بسیار خوبی با جناب آقای فواد حسین داشتم و درباره همه مواردی که ذکر کردم، با یکدیگر تبادل نظر داشتیم.

 

وی تاکید کرد: روابط راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار ارزشمند است و ما مصمم هستیم که این روابط را ادامه دهیم و در دیدارهای مهمی که امروز خواهم داشت، بر این موضوع تأکید خواهم کرد.

 

عراقچی با اشاره به گفت‌وگوی خود با وزیر امور خارجه عراق اظهار کرد: در دیدار با آقای فواد حسین، ایشان را در جریان آخرین تحولات مربوط به جنگی که بر مردم و جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد، همچنین مذاکرات انجام‌شده و یادداشت تفاهمی که بین ایران و آمریکا به امضا رسید، قرار دادم.

 

وی افزود: به‌طور خاص درباره تحولات اخیر در تنگه هرمز و لبنان گفت‌وگو کردیم. بر اساس یادداشت تفاهم، تنگه هرمز تحت مدیریت و بر اساس ترتیباتی که جمهوری اسلامی ایران اتخاذ خواهد کرد، ظرف مدت ۳۰ روز و پس از رفع موانع از سوی جمهوری اسلامی ایران، به ظرفیت پیش از جنگ بازخواهد گشت. این روند هم‌اکنون در حال اجراست و مسئولیت این ترتیبات صرفاً بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و هیچ نهاد یا کشور دیگری در این خصوص مسئولیتی ندارد.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: بر اساس یادداشت تفاهمی که بین ایران و آمریکا امضا شده است، هرگونه دخالت در این روند و هرگونه تلاش برای اتخاذ ترتیبات جدید یا جداگانه مغایر با آنچه جمهوری اسلامی ایران در حال اجرای آن است، تنها به پیچیده‌تر شدن اوضاع، تأخیر در بازگشایی تنگه هرمز و افزایش سطح تنش منجر خواهد شد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به حوادث شب گذشته در تنگه هرمز که موجب افزایش تنش و درگیری‌ها شد گفت: از همه طرف‌ها درخواست می‌کنم در موضوع مدیریت تنگه هرمز و ترتیباتی که جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی این آبراه اتخاذ می‌کند، دخالت نکنند و به یادداشت تفاهم امضا شده پایبند باشند تا این توافق از مسیر خود خارج نشود.

 

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به بند 1 یادداشت تفاهم اسلام آباد مبنی بر اینکه باید جنگ در تمام جبهه‌ها به شمول لبنان خاتمه پیدا کند گفت: بر اساس این یادداشت تفاهم باید رژیم صهیونیستی اشغالگری خود در لبنان را نیز پایان دهد و مسئولیت پیگیری این موضوع و تحقق آن بر عهده آمریکاست.

 

عراقچی با بیان اینکه در دیدار امروز با آقای فواد حسین در ارتباط با ساختار امنیتی منطقه نیز و گفت‌وگو کردم، اظهار کرد: جنگ اخیر درس‌های زیادی برای کشورهای منطقه داشت و این که ما باید رویکرد جدیدی در ارتباط با امنیت منطقه خلیج فارس در نظر بگیریم. این چهارچوب جدید باید با حضور کشورهای منطقه و بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای انجام شود و در همین چهارچوب از پیشنهاد آقای فواد حسین مبنی بر گفت‌وگو بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به علاوه ایران و عراق ترکیب ۶+ ۲ استقبال می‌کنیم و با دولت عراق در این زمینه در تماس هستیم.

 

وزیر خارجه عراق: امنیت منطقه باید از سوی ملت‌ها و دولت‌های منطقه تامین شود

فواد حسین وزیر خارجه عراق در این نشست خبری درباره تبعات بسته ماندن تنگه هرمز بر اقتصاد منطقه و عراق گفت: حملات جنگی و بسته شدن تنگه هرمز از دلایل عدم صادرات عراق بود و این موضوع تاثیر زیادی بر وضعیت مالی و اقتصادی عراق دارد و من در دیدار با اقای عراقچی به این مساله پرداختم.

 

وی افزود: روابط ایران و عراق تاریخی، جغرافیایی دینی و راهبردی است. ایران کشور همسایه برای عراق است و باعث تاسف است که مورد حمله و جنگ قرار گرفت. ما مخالف جنگ و مخالف تجاوز به هر کشوری هستیم.

 

وزیر خارجه عراق در ادامه گفت: ما در گذشته نقش مهمی در میانجی‌گری بین ایران و آمریکا ایفا کردیم و تاثیرگذار بودیم. متاسفانه وضعیت به جنگ رسید و به این مرحله رسیدیم.

 

وی افزود: در دیدار امروز با جناب وزیر، بسیاری از موضوعات را مورد رایزنی قرار دادیم. ما همیشه تماس‌هایمان با ایران ادامه دارد و آقای عراقچی ما را در جریان تحولات قرار می‌دهد. آقای عراقچی از مذاکرات سوئیس و تفاهمات حاصل شده مطالبی را ارائه داد.

 

فواد حسین همچنین گفت: ما درباره روابط دوجانبه هم رایزنی کردیم. عراق دچار وضعیت سختی برای صادرات نفت شده به طوری که بسته شدن تنگه هرمز یکی از دلایل مشکلات صادرات نفت بوده و تاثیر عمیقی برای عراق گذاشته است. ما درباره تنگه هرمز رایزنی کردیم و تاکید کردیم که مهم است تفاهمات طرفین اجرایی شود.

 

وزیر خارجه عراق در ادامه گفت: در خصوص روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، از توسعه جنگ حمایت نمی‌کنیم. همچنین از تجاوز به ایران حمایت نکردیم. ما اعلام کردیم که جنگ منطقه‌ای باید پایان یابد، زیرا باعث خرابی کل منطقه می‌شود نه یک کشور خاص. ما چارچوب امنیتی برای منطقه پیشنهاد دادیم. می‌توان سازوکاری را برای تامین امنیت منطقه اتخاذ کرد. یکی از پیشنهادات ما این بوده که نشست 8 کشور حاشیه خلیج فارس با حضور ایران و عراق برگزار شود و عراق آمادگی دارد تا میزبان مقامات منطقه باشد، تا درباره روابط اقتصادی و امنیت منطقه بحث کنیم. ما ایمان داریم امنیت منطقه باید از سوی ملت‌ها و دولت‌های منطقه تامین شود. 

 

فواد حسین اظهار داشت: در خصوص روابط ایران و آمریکا، عراق روابط خوبی با هر دو کشور دارد. ما همچنین در این زمینه آمادگی خودمان را برای پایان جنگ اعلام کردیم. پایان وضعیت جنگی برای همه ما ضروری است.

 

وی در پایان گفت: حضور جناب وزیر در بغداد بسیار مهم است. آقای وزیر دیدارهای گسترده‌ای با مقامات ارشد عراق خواهند داشت. ما هم دعوت ایران برای حضور در این کشور را خواهیم پذیرفت و هفته آینده در تهران شما را خواهیم دید.



انتهای پیام/20


| شناسه مطلب: 418776