qodsna.ir qodsna.ir

عطوان: تنگه هرمز و ویرانه‌های تل‌آویو گواه پیروزی ایران هستند

عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب، با اشاره به نتایج یک نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی که بر اساس آن ۹۲ درصد اسرائیلی‌ها ایران را پیروز جنگ اخیر می‌دانند، تأکید کرد که این نتیجه، ادعاهای بنیامین نتانیاهو درباره دستاوردهای بزرگ نظامی را بی‌اعتبار می‌کند و نشان می‌دهد که پیروزی ایران، در واقع به معنای شکست پروژه مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم، در یادداشتی نتایج این نظرسنجی را ضربه‌ای سنگین به غرور رژیم صهیونیستی توصیف کرد و گفت نتایج آن بار دیگر ناتوانی دولت آمریکا، مشاورانش و ساختار تصمیم‌گیری غرب در درک واقعیت‌های میدان را آشکار ساخته است. به اعتقاد وی، این نتایج همچنین شکست راهبردی را نشان می‌دهد که نتانیاهو پس از عملیات طوفان الاقصی برای تثبیت برتری اسرائیل در منطقه دنبال می‌کرد.

 

این تحلیلگر عرب افزود که اعتراف صریح جامعه صهیونیستی، نه‌تنها روایت‌های رسمی تل‌آویو و دستگاه‌های اطلاعاتی آن را زیر سؤال می‌برد، بلکه خطای محاسباتی برخی طرف‌های عربی و غربی را نیز آشکار می‌سازد؛ طرف‌هایی که سال‌ها بر برتری مطلق اطلاعاتی، سیاسی و نظامی اسرائیل تکیه کرده بودند.

 

عطوان در تبیین عوامل پیروزی ایران، به مؤلفه‌هایی همچون ایمان، اعتماد به نفس، آمادگی برای مقاومت و اراده ایستادگی در برابر تجاوز اشاره کرد و گفت ملتی که حاضر است برای دفاع از حاکمیت و استقلال خود هزینه بپردازد، می‌تواند موازنه‌های قدرت را تغییر دهد.

 

وی همچنین از مواضع برخی دولت‌های عربی در جریان جنگ انتقاد کرد و یادآور شد که در روزهای نخست درگیری، ۲۱ کشور عربی حملات ایران به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه را محکوم کردند، اما در برابر تجاوزات آمریکا و اسرائیل علیه ایران و نقض حاکمیت این کشور سکوت اختیار کردند و حتی حاضر نشدند این اقدامات را با یک جمله محکوم کنند.

 

عطوان تأکید کرد که اثبات پیروزی ایران نیازی به نظرسنجی‌های اسرائیلی ندارد؛ زیرا نشانه‌های این پیروزی در واقعیت‌های میدانی آشکار است. به گفته وی، تنگه هرمز، آب‌های خلیج فارس، دریای عرب، باب‌المندب و همچنین آثار ویرانی در تل‌آویو، حیفا و دیمونا، همگی گواهی روشن بر نتایج این رویارویی هستند.

 

او در پایان تصریح کرد که اگر نتیجه جنگ به سود آمریکا و رژیم صهیونیستی رقم خورده بود، دونالد ترامپ هرگز برای دستیابی به آتش‌بس و تمدید آن به میانجی‌گری کشورهای عربی و اسلامی متوسل نمی‌شد و از مواضع پیشین خود درباره نابودی ایران عقب‌نشینی نمی‌کرد.

 

انتهای پیام/ م.ر


| شناسه مطلب: 418642